DP1: Design

Het zoeken van testpersonen binnen het doelpubliek voor het tweede papieren prototype verliep heel moeizaam. Daardoor werd tijdens de evaluaties van het tweede papieren prototype gewerkt aan de implementatie van een eerste digitaal prototype. In dit prototype werden de eerdere besproken problemen (zie resultaten pp2) dus nog niet opgelost, waardoor de aanpassingen t.o.v. het vorige ontwerp miniem zijn. In deze blogpost wordt het ontwerp van dit eerste digitaal prototype besproken. Sectie 1 gaat in op de functionaliteiten die reeds werden geïmplementeerd in dit prototype, maar ook op functionaliteiten waarvan de implementatie wordt uitgesteld tot een volgend digitaal prototype.

1) Ontwerp

Het ontwerp van dit digitaal prototype is te vinden via deze link. Een schermafdruk van dit ontwerp staat weergegeven in onderstaande figuur. Deze implementatie bevat nog geen back-end (bv. een databank), waardoor er gebruik werd gemaakt van onechte data. Dit heeft als gevolg dat veel tekst statisch is en blijft, ook al onderneemt de gebruiker enkele acties.

Screen Shot 2014-03-06 at 11.49.00

De planning
Gebruikers hebben in dit ontwerp reeds de mogelijkheid om trainingen in te plannen, namelijk door te klikken in het juiste vakje. Trainingen kunnen ingepland worden op basis van afstand of tijd. Het toevoegen van een resultaat wordt gedaan door op de betreffende activiteit te klikken, maar dit proces werd nog niet geïmplementeerd. Het is ook mogelijk om trainingen te kopiëren en te verwijderen. Het kopiëren van een training kan door het inhouden van de SHIFT-toets en het verslepen van de training naar het juiste vakje. Het verwijderen van een activiteit kan door met de muis over de activiteit te glijden. Op dat moment verschijnt er een kruis-symbooltje waarmee de activiteit kan verwijderd worden. Gebruikers kunnen ook navigeren door de planning m.b.v. van de navigatiebalk die bovenaan gepositioneerd staat.

In het vorige ontwerp stond de effectieve afstand onder de geplande afstand weergegeven (zie ontwerp pp2). Dit veroorzaakte een probleem in combinatie met de kleine hoeveelheid ruimte in een vakje (zie resultaten pp2). De twee mogelijke oplossingen die hieromtrent besproken werden, lieten beide de effectieve afstand weg. Vandaar dat de effectieve afstand alvast in dit ontwerp niet meer onder de geplande afstand wordt weergegeven. Het implementeren van één van de twee oplossingen wordt echter uitgesteld naar het volgende prototype.

Relatie tussen activiteit en details
Gebruikers hebben nog niet de mogelijkheid om de details van een activiteit te bekijken door er op te klikken. Door de eerder vermelde omstandigheden, werd het probleem dat de relatie tussen activiteit en details niet duidelijk was (zie resultaten pp2) nog niet opgelost.

Opslaan van persoonlijke eigenschappen
Persoonlijke eigenschappen kunnen in dit ontwerp reeds worden opgeslagen. Gebruikers kunnen dit verwezenlijken door op het symbool van de eigenschap te klikken. Er verschijnt dan een ruimte waarin de laatst gekende waarde is ingevuld. Deze waarde kan door de gebruiker worden aangepast door bijvoorbeeld gebruik te maken van de afgebeelde symbolen. Dergelijke manier van werken zorgt ervoor dat gebruikers zo weinig mogelijk tijd verliezen met het opslaan van deze eigenschappen. Eigenschappen zoals gewicht en hartslag kennen namelijk geen drastische verandering van dag op dag. Navigeren doorheen de tijd kan op dezelfde manier als bovenaan de planning. Zoals eerder vermeld sluit dit mooi aan bij het ontwerpcriterium van consistentie.

Inschatten van de trainingsintensiteit
Triatleten kunnen hun trainingsintensiteit inschatten aan de hand van vier waarden die worden berekend in een bepaalde periode. De standaardperiode is de huidige week, maar deze tijdsperiode kan aangepast worden m.b.v. de slider die bovenaan de kader staat. De individuele waarden kunnen ook vergeleken worden met de gemiddelde waarden van alle gebruikers. De gebruikers die worden opgenomen in de berekening van deze gemiddelde waarden kunnen gekozen worden m.b.v. de filter bovenaan de kader.

Grafieken
Het ontwerp toont reeds de knopjes die zullen worden gebruikt voor het tonen van grafische voorstellingen. Deze grafieken kregen in dit ontwerp een lagere prioriteit omdat ze initieel niet zichtbaar zijn op het hoofdscherm. Dit wil niet zeggen dat er geen belang zal worden gehecht aan deze grafieken. De implementatie ervan wordt uitgesteld naar het volgende prototype. Het is dan de bedoeling om deze grafieken uitgebreid te evalueren. Ook de grafiek van de fysieke proeven is voorlopig nog statisch en hangt niet af van de gekozen tijdsperiode in de slider.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s