PP2: Design

Dit prototype gaat verder op de resultaten van de evaluaties van het eerste papieren prototype. Er werden problemen besproken die uit de evaluaties naar boven kwamen. Voor elk probleem werden mogelijke oplossingen aangehaald waarvan voor- en nadelen werden besproken. In deze blogpost zal het tweede papieren prototype (PP2) worden voorgesteld. Dit prototype zal voor elk probleem één van de mogelijke oplossingen gebruiken om het probleem aan te pakken. Het ontwerp van dit prototype wordt hier besproken, samen met de belangrijkste aanpassingen t.o.v. het eerste papieren prototype.

1) Ontwerp

Het ontwerp van het dashboard is te zien in onderstaande figuur. Een groot probleem bij het vorige prototype was de drukte. Er werd heel veel informatie weergegeven in erg veel detail. Dit had als gevolg dat de gebruiker zou moeten scrollen doorheen het dashboard om alle informatie te bekijken. Het doel van de evaluaties van het vorige prototype was dan ook om te onderzoeken welk van de weergegeven informatie het belangrijkst was. Het nieuwe ontwerp bevat daarom enkel de concepten die de hoogste prioriteit kregen van de ondervraagde triatleten. Daardoor is de nood voor het scrollen verdwenen en is alle informatie gepositioneerd op één scherm.

Er werden ook andere strategieën gebruikt om het ontwerp van drukte te ontdoen. Het gebruik maken van symbolen in combinatie met een waarde probeert de hoeveelheid detail te beperken. Daarnaast wordt er ook gebruik gemaakt van een drieledig kleurenschema (oranje, donker- en lichtgrijs). Een beperkt aantal kleuren geeft het design een meer simplistisch uitzicht, wat bijdraagt tot het ontwerpcriterium van simpliciteit.

“My planning & progress” bleek het belangrijkste onderdeel van het dashboard (zie resultaten pp1). Zoals eerder besproken dient de belangrijkste informatie links bovenaan te staan. Daarom werd het logo van de applicatie verplaatst van links bovenaan naar links onderaan en staat “My planning & progress” voortaan bovenaan het dashboard. De details van een activiteit staan naast de planning gepositioneerd (zoals gesuggereerd in de resultaten van pp1). Het klikken op een activiteit in de planning heeft als effect dat de details van de activiteit aan de rechterkant worden weergegeven. Dit verhoogt de interactiviteit, wat ook een ontwerpcriterium is.

pp2

2) Aanpassingen

a) Toevoegen van activiteiten
Geplande- en uitgevoerde activiteiten werden in het vorige prototype niet aan elkaar gelinkt. Bij het toevoegen van het resultaat van een activiteit was er geen mogelijkheid om aan te geven met welke geplande activiteit het gekoppeld was, waardoor sommige informatie meermaals moest worden ingevuld. In dit ontwerp is de “Add activity” knop verdwenen, waardoor gebruikers activiteiten moeten plannen door in de kalender te klikken. Dit heeft als gevolg dat gebruikers enkel resultaten van geplande activiteiten kunnen ingeven, namelijk door op de activiteit te klikken. Deze nieuwe invulling vergemakkelijkt het proces van het ontwerpcriterium data captatie. Daarnaast kan het plannen van een activiteit voortaan zowel in afstand als in tijd.

b) Weergave planning
De effectieve afstand of tijd die werd afgelegd wordt nu ook weergegeven onder de geplande afstand of tijd. Ook de trainingscategorieën van elke activiteit werden toegevoegd. Beide vernieuwing dragen bij tot een hogere kwaliteit van het ontwerpcriterium ‘plannen van activiteiten’.

Een navigatiebalk werd toegevoegd bovenaan de planning. Deze navigatiebalk werd reeds gebruikt in het onderdeel “My Personal Specs”, waardoor het navigeren doorheen de tijd met een vaste tijdsperiode consistent blijft (ontwerpcriterium consistentie). Naast deze balk werd ook een grafiek-knopje toegevoegd. Indien de gebruiker hier op klikt, verschijnt een grafische voorstelling van de tijdsverdeling in de drie disciplines (zoals werd voorgesteld in resultaten pp1).

c) Verfijnde vergelijking met gemiddelde gebruiker
Er werd een “avg user filter” toegevoegd zodat gebruikers een meer verfijnde vergelijking kunnen maken met de gemiddelde gebruiker. Het is nu mogelijk om te vergelijken met een gemiddelde gebruiker die wordt berekend op basis van een aantal criteria: hetzelfde geslacht, dezelfde leeftijdscategorie en hetzelfde niveau.

d) Physical contests
De invulling van het concept “My physical fitness” (zie design pp1) wordt vervangen door het concept “My physical contests” (zoals eerder besproken in resultaten pp1). Gebruikers hebben de mogelijkheid om per discipline een grafiek te bekijken waarop alle tijden van de proeven worden getoond die binnen een bepaalde tijdsperiode werden afgelegd. Deze tijdsperiode kan gekozen worden m.b.v. de slider die bovenaan in de kader staat. Deze slider wordt bovenaan gepositioneerd omdat deze zowel van toepassing is op “My training intensity” en “My physical contests”.

e) Terugkeren naar hoofdscherm vanuit subscherm
Elke kader waarbij het opvragen van een grafiek mogelijk is, bevat nu slechts één knopje in plaats van meerdere knopjes. Indien er op het grafiek-knopje wordt geklikt, zal dit knopje vervangen worden door een links-georiënteerde pijl  back_symbol_black.  Dit heeft als doel het probleem van terugkeren naar het hoofdscherm, dat zich voordeed bij het eerste papieren prototype, weg te werken.

Advertenties

3 gedachtes over “PP2: Design

  1. Pingback: PP2: Doel en methode | Quantified Self
  2. Pingback: DP1: Design | Quantified Self
  3. Pingback: DP1: Resultaten & conclusies | Quantified Self

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s