Rapporteren van testen

In het vak gebruikersinterfaces werd aangeleerd op welke manier een test van een prototype gerapporteerd moet worden. Ik ga deze aanpak ook gebruiken voor mijn thesis. Daarom vond ik het nuttig om de structuur van rapportering nog eens kort te herhalen. Op die manier weet ook iedereen hoe ik zal rapporteren en kan ik misschien ook nuttige feedback krijgen op deze structuur.

1) Doel van de test
In dit onderdeel wordt besproken welke aspecten van de applicatie er zullen getest worden en welk doel dit heeft. Welke zaken tracht ik uit deze testen te halen? Een voorbeeld is het nagaan of een bepaald deel van de functionaliteit duidelijk is, waardoor er de volgende keer op andere delen getest kan worden.

2) Gebruikte methode
Welke methodes zullen er gebruikt worden om te testen? Bijvoorbeeld de think-aloud methode of het gebruik van een SUS questionnaire.

3) Motivering van de gebruikte methode (rationale)
Een motivering waarom de bovenstaande methodes gebruikt zullen worden. Waarom passen ze het best bij het doel dat ik wil bereiken in deze test?

4) Wat?
Welke vragen heb ik hen gesteld of welke opdrachten heb ik hen laten uitvoeren?

5) Wie, Wanneer?
Wat voor personen namen deel aan de test en hoeveel? Wanneer heb ik deze testen uitgevoerd en waar?

6) Resultaten en mogelijke oplossingen
Alle problemen worden in deze sectie aangehaald en er zal steeds getracht worden om een gepaste oplossing voor het probleem te bespreken. Dit wil echter niet zeggen dat de voorgestelde oplossing zal gebruikt worden in het volgende prototype. Het is belangrijk om bij elk probleem aan te geven hoeveel personen dit probleem hadden (bijvoorbeeld: als 3 personen het probleem hadden, dan vermeld ik n=3).

7) Algemene conclusie
Er tracht een conclusie gevormd te worden over de resultaten die werden eerder werden besproken. Hierin wordt een aanzet gegeven over het volgende prototype.

Geef een reactie

