PP1: Doel en methode

Het eerste ontwerp van mijn applicatie werd reeds besproken in deze blogpost. Het is de bedoeling om dit ontwerp te testen met echte gebruikers, en vooral gebruikers binnen het doelpubliek, namelijk triatleten. Deze post zal eerder eerst bespreken wat het doel is van deze eerste iteratie en hoe ik het zal aanpakken. Het is ook belangrijk om hier rekening te houden met de ontwerp criteria de eerder werden opgesteld, namelijk of deze al dan niet voldaan zijn.

1) Doel van de test
Het dashboard dat ik ontworpen heb bevat heel veel informatie, maar ik kies er toch voor om alle aspecten van het dashboard te testen. Het doel is eigenlijk om op elk onderdeel feedback te krijgen, meer bepaald op het nut van het onderdeel en eventuele informatie die ontbreekt. Uit deze testen hoop ik te concluderen dat er enkele onderdelen van minder belang zijn, waardoor eventueel kan overwogen worden om deze onderdelen te beperken of te verwijderen. Naast feedback op de inhoud zal ik ook testen op usability van het ontwerp.

Er zijn een aantal redenen waarom het beter is om enkele onderdelen te beperken of te verwijderen. Het lijkt mij beter om met een kleinere scope te starten en dit op een goede manier uit te werken. Eens dit goed is uitgewerkt en er nog tijd over is, kan ik misschien denken aan een uitbreiding van het dashboard. Een andere belangrijke reden is dat ik graag het scrollen in mijn dashboard wil elimineren. Zoals Stephen Few [1] aangeeft moeten alle elementen uit een dashboard met één oogopslag te vangen zijn. Wanneer dit niet zo is, wordt de gebruiker belet om inzichten te verwerven tussen verschillende delen van informatie die niet samen op een scherm geraken.

De reden waarom ik er voor kies om meteen heel het ontwerp te testen is dat het moeilijk is om testpubliek te vinden binnen de doelgroep. De kansen die ik krijg om het ontwerp voor te leggen aan triatleten wil ik ten volle benutten. Daarom zal ik ook meteen alle onderdelen op usability testen, ookal blijkt achteraf dat een bepaald onderdeel misschien kan worden verwijderd.

2) Gebruikte methode
De volgende methodes worden gebruikt in de test:

  • Think-aloud methode waarbij gebruikers moeten beschrijven wat ze denken dat er staat weergegeven
  • Think-aloud methode tijdens het uitvoeren van enkele opdrachten met het ontwerp
  • Achteraf gerichte vragen stellen omtrent de hoeveelheid informatie die wordt weergegeven
  • De gebruiker dient achteraf ook een SUS questionnaire in te vullen

3) Motivering van de gebruikte methode (rationale)
Om feedback te krijgen over de informatie die wordt weergegeven zal ik de think-aloud methode gebruiken. Door gebruikers eerst te laten nadenken over wat er nu juist wordt weergegeven in een bepaald onderdeel, zullen ze makkelijker opmerkingen kunnen geven over de informatie die er staat. Ze kunnen dan aangeven of de informatie nuttig is, of dat ze liever andere informatie zouden willen zien op die plaats. Door deze techniek te gebruiken kan ik ook testen of de boodschap die ik wou weergeven of overbrengen in het onderdeel correct wordt begrepen door de gebruikers.

Het uitvoeren van taken met de think-aloud methode is een goede manier om usability te testen. Op die manier zeggen gebruikers welke stappen ze zouden uitvoeren om een bepaalde taak uit te voeren. Hierbij kunnen onduidelijkheden in dit proces naar boven komen.

Het gebruik van een SUS questionnaire helpt ook om een idee te krijgen omtrent de usability van het ontwerp. Het resultaat van deze vragenlijst geeft een indicatie over de consistentie en de simpliciteit van het ontwerp. Dit is belangrijk omdat consistentie en simpliciteit één van de ontwerpcriteria is (zie deze blogpost).

Door achteraf gerichte vragen te stellen omtrent de hoeveelheid informatie, kunnen gebruikers expliciet aangeven welke onderdelen uit het dashboard voor hen het belangrijkst of het minst belangrijk zijn. Daaruit kan dan geconcludeerd worden welke concepten er eventueel uit het dashboard kunnen verwijderd worden.

4) Wat?
Ik zal een bondig overzicht geven van de vragen die ik per onderdeel zal stellen, alsook van de taken die ik de gebruikers per onderdeel zal laten uitvoeren.

Toevoegen van een activiteit (Add activity)
– Manueel toevoegen van een zwemtraining
– Toevoegen van een activiteit door het inladen van een bestand dat werd gegenereerd door een sporthorloge/gps
– Een wedstrijd toevoegen

Deze opdrachten zijn gerelateerd aan het eerste ontwerp criterium, namelijk data captatie. Het moet voor de gebruiker duidelijk zijn hoe activiteiten kunnen worden toegevoegd.

Plannen van een activiteit (My planning & progress)
– Think-aloud: wat wordt er in de kader van “My Planning & Progress” weergegeven? Zijn er dingen die er missen?
– Een nieuwe activiteit inplannen
– Een bestaande ingeplande activiteit wijzigen

Deze opdrachten hebben te maken met het ontwerp criterium van plannen van activiteiten. Het plannen van activiteiten is een belangrijk onderdeel van de applicatie, waardoor alle problemen met de planning dienen opgelost te worden.

Persoonlijke eigenschappen opslaan (My personal things)
– Think-aloud: wat betekenen de vier symbolen die hier staan weergegeven? Andere eigenschappen die je zou willen opslaan?
– Het toevoegen van de ochtendpols op de huidige dag
– Het toevoegen van het gewicht op de vorige dag
– Een evolutie bekijken van het aantal uren slaap

Het bekijken van de evolutie is ook een ontwerp criterium. Het is de bedoeling dat triatleten hun vooruitgang in bepaalde aspecten kunnen inschatten.

Toevoegen van doelen en behalen van badges (My goals)
– Een nieuw doel toevoegen
– Bekijken hoeveel doelen je al behaald hebt in de applicatie
Think-aloud: Zou het gebruik van doelen en badges mij motiveren om te sporten?

Deze vragen zijn rechtstreeks gerelateerd aan het ontwerp criterium van doelen en badges.

Inschatten van de trainingsintensiteit (My training intensity)
– Think-aloud: Wat betekenen de 2 kolommen? Zou het jou motiveren om jezelf te vergelijken met de gemiddelde triatleet van de applicatie?
– Aanpassen van de periode waarbinnen de cijfers worden berekend: het gebruiken van de slider
– Een evolutie van het aantal verbrande calorieën bekijken

Deze taken zijn gerelateerd aan het inschatten van de evolutie in de trainingsintensiteit. Dit hangt samen met het ontwerp criterium van het bekijken van de evolutie in een bepaald aspect.

Inschatten van conditietoename (My physical fitness)
Think-aloud: Zijn de 3 waarden representatief voor het conditielevel? Wat zijn volgens jou goede alternatieven?
– Het vergelijken van de cijfers binnen twee verschillende perioden: het gebruiken van de tweedelige slider

Deze taken zijn gerelateerd aan het inschatten van de evolutie in conditie. Dit hangt samen met het ontwerp criterium van het bekijken van de evolutie in een bepaald aspect.

Activiteiten in detail bekijken (My activities)
– Het bekijken van de details van de laatst uitgevoerde activiteit
– Het bekijken van de details van de voorlaatste activiteit
– Het bekijken van de hartslagzones
– Het opzoeken van de sporten die in de laatste vier activiteiten werden beoefend

Wedstrijden in detail met elkaar vergelijken (My races compared)
– Aangeven in welk van twee gevraagde wedstrijden de triatleet het beste resultaat behaalde

Evolutie in wedstrijden bekijken (My races summarized)
– Nagaan wat de snelste totale tijd in een wedstrijd was binnen het huidige jaar
– Nagaan wat de snelste looptijd in een wedstrijd was in heel de carrière
– Think-aloud: zijn er nog andere elementen die je graag zou kunnen willen bij wedstrijden?

Deze taken zijn gerelateerd aan het inschatten van de evolutie in de prestaties van wedstrijden. Dit hangt samen met het ontwerp criterium van het bekijken van de evolutie in een bepaald aspect.

Gerichte vragen achteraf
– Als je één van de kaders zou moeten weglaten, voor welke kader zou je dan kiezen? Waarom?
– Als je slechts vier kaders mag behouden, welke zou je dan kiezen?
Omdat het huidige ontwerp tamelijk druk is, wil ik met deze twee vragen te weten komen welke kaders nu echt essentieel zijn voor de applicatie. Kaders die minder interessant blijken te zijn, kunnen eventueel worden weggelaten uit het ontwerp. Dit is één van de doelen van deze testen.

– Vind je de plaatsing van de informatie goed? Vind je het belangrijk dat je zelf kan kiezen waar welke informatie wordt weergegeven?
De aanpasbaarheid van het dashboards was ook één van de ontwerp criteria.

– Zijn er algemene opmerkingen, dingen die ontbreken of die je graag aangepast ziet?

Referenties
[1] Few, S. (2006). Information dashboard design.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s