Paper prototype #1

Ik ben volop bezig met het uitvoeren van testen ivm met mijn papieren prototype. Ik had nog geen tijd gevonden om het prototype meer toe te lichten, daarom zal deze blogpost dit doen. Bij mijn vorige papieren prototype waren enkele concepten van een dashboard niet goed uitgewerkt. Daardoor heb ik meer bestaande dashboards bekeken om meer feeling te krijgen met het concept.

Hieronder zijn staan twee afbeeldingen van het volledige prototype. Omdat dit meer uitleg verschuldigd is, zal ik telkens inzoomen op een deel van het prototype.

scankleineschermen

Header, My planning & progess

header-myplanningprogress

Het dashboard start met een header waarin drie zaken te onderscheiden zijn: het logo van de applicatie, een knop om een nieuwe activiteit toe te voegen en de acties die ondernomen kunnen worden met de persoonlijke account. Het is de bedoeling dat deze header steeds bovenaan de pagina blijft staan, zodat deze op elk moment zichtbaar is. Het logo van de applicatie werd aangepast en kreeg een veel kleiner formaat. Dit heeft als bedoeling om het logo minder de aandacht te laten trekken van de gebruiker, omdat het geen belangrijke informatie geeft. De knop om een nieuwe activiteit toe te voegen staat helemaal bovenaan zodat deze steeds zichtbaar en bereikbaar is voor de gebruiker. Het toevoegen van een nieuwe activiteit is namelijk een essentiële stap van het dashboard.

Het toevoegen van een activiteit kan worden opgesplitst in twee delen: het toevoegen van een training en het toevoegen van een wedstrijd. Beide activiteiten kunnen op een manuele manier worden toegevoegd, maar ook op een meer automatische manier door het importeren van bestanden die worden gegenereerd door sporthorloges/gps. Het is belangrijk dat triatleten zo weinig mogelijk moeite moeten doen om hun data over de activiteiten in te laden in de applicatie.

Het eerst deel van de inhoud van de applicatie bevat een overzicht van de planning van de huidige week en de vooruitgang van de uitvoeren van deze planning. Het is de bedoeling dat de triatleet wekelijks zijn/haar planning ingeeft in de applicatie. Op basis van de activiteiten die de triatleet uitvoert en toevoegt aan de applicatie, zal de vooruitgang worden berekend. Bij het inplannen van een activiteit hebben triatleten de mogelijkheid om een trainingsschema te noteren (simpelweg in een tekstveld). Het toevoegen van een activiteit in de planning kan door op het betreffende vakje te klikken, waarna de gebruiker een popup krijg te zien om de details in te vullen. Het wijzigen van een bestaande activiteit kan door op het geplande aantal kilometers in de planning te duwen.

My personal things, My goals

personalthings-goals

Persoonlijke informatie die dagelijks kan worden bijgehouden wordt samengevat in ‘my personal things’. Meer bepaald wordt het gewicht, de ochtendpols, het aantal uren slaap en de lichaamsfitheid weergegeven. Bepaalde eigenschappen, zoals het gewicht, kunnen ook op een wekelijkse basis worden bijgehouden. De bedoeling van deze eigenschappen is dat het helpt bij het inschatten van de huidige conditie. Wanneer bijvoorbeeld de ochtendpols voor een bepaalde periode blijft stijgen, dan kan dit wijzen op ziekte of andere symptomen. Ook een langere periode van mindere lichaamsfitheid geeft een indicatie dat er iets mis kan zijn.

Het toevoegen van een waarde kan door op het betreffende icoontje te klikken. Men kan navigeren doorheen de verschillende dagen door met de pijltjes te werken. Ook het bekijken van een grafiek is mogelijk. Deze grafiek geeft de evolutie van de vier eigenschappen binnen een tijdsperiode. De gebruiker kan deze periode zelf kiezen door gebruik te maken van een slider (zie verder).

Rechts van ‘my personal things’ worden de doelen en badges van de triatleet weergegeven. Momenteel is het enkel mogelijk om één doel per sport voorop te stellen. Het is ook enkel mogelijk om een bepaald aantal kilometers als doel te stellen. Deze kunnen behaald worden in een onbeperkte tijdsperiode. Indien een doel werd behaald, kunnen gebruikers een nieuw doel toevoegen door op het +-symbool te klikken. Een lijst van alle doelen (behaald en niet behaald) kan worden opgevraagd door op het lijst-symbool te klikken.

Aan elke sport worden ook enkele badges toegekend. Deze badges zijn voornamelijk afstanden die worden gerelateerd aan gekende concepten uit het dagelijkse leven, bijvoorbeeld “zwem de hoogte van de Mount Everest” of “Rijd het aantal kilometers van de Tour de France”. De uitleg van elke badge wordt aan de rechterkant weergegeven.

De doelen die gebruikers kunnen opstellen zijn vrij beperkt. Dit zou kunnen worden uitgebreid met het opstellen van tijdsgebonden doelen, bijvoorbeeld het lopen van een bepaalde afstand in een bepaalde tijd, of het afleggen van een doelafstand binnen een bepaalde periode. Ook zouden er doelen kunnen vooropgesteld worden die minder toe te wijzen zijn aan één bepaalde sport, maar bijvoorbeeld aan een wedstrijd: het afleggen van een wedstrijd als doel.

My training intensity, My physical fitness, My activities

intensity-fitness-activities

De linkse kader heeft als doel de intensiteit van de activiteiten binnen een bepaalde periode weer te geven. Deze intensiteit wordt ingeschat op vier eigenschappen: het aantal verbrande calorieën, de gemiddelde intensiteit, de gemiddelde hartslag en de totale getrainde tijd. Hier heeft de triatleet de mogelijkheid om zich te vergelijken met de gemiddelde triatleet van de applicatie. De eerste kolom geeft de eigen cijfers en de tweede kolom geeft de cijfers van de gemiddelde gebruiker. De rechter kolom wordt berekend als het gemiddelde van alle waarden die door alle gebruikers van de applicatie werden ingevoerd. Deze cijfers worden standaard van de huidige week berekend. Door gebruik te maken van de slider is het mogelijk om de gegevens binnen een andere tijdsperiode te berekenen. De knopjes die onder de slider staan zijn bedoeld voor het gemak van de gebruiker. Ze dienen als een soort sneltoets om een vaste periode aan te duiden. Het aanduiden van de huidige maand kan nu heel snel door 1 druk op de knop ‘This month’ i.p.v. het selecteren van de huidige maand in de slider. Het bekijken van een evolutie van deze eigenschappen binnen een bepaalde tijdsperiode kan door op het grafiek-knopje te duwen. De link met de gemiddelde gebruiker wordt ook daar gelegd.

De middelste kader heeft als doel om de conditie in twee perioden met elkaar te vergelijken. De blauwe kleur wordt gebruikt om een eerdere periode aan te duiden en de oranje kleur voor de huidige periode. De slider is opgedeeld in twee stukken voor het selecteren van beide periodes. Een indicatie van de conditie tracht te worden weergegeven aan de hand van een gemiddelde waarde per sport: het gemiddelde aantal seconden per 100 meter bij het zwemmen, het gemiddeld aantal kilometers per uur bij het fietsen en het gemiddeld aantal minuten per kilometer bij het lopen. Indien de gemiddelde tijd afneemt t.o.v. de voorgaande periode, dan kan dit een aanwijzing zijn dat de conditie er op vooruit gegaan is. Door op het grafiek-knopje te klikken wordt een verloop van de tijden binnen de twee geselecteerde perioden getoond.

De gebruiker kan elke activiteit in detail bekijken in de ‘my activities’ kader. Deze kader bevat van elke activiteit een samenvatting en een overzicht van de verdeling van de tijd in de gedefinieerde hartslagzones (deze kunnen ingegeven worden tijdens het aanmaken van een persoonlijk account). Eigenschappen die niet automatisch kunnen berekend worden, werden opgevraagd bij het ingeven van een activiteit. Standaard wordt de laatst afgelegde activiteit weergegeven. Het navigeren naar eerdere activiteiten kan door gebruik te maken van de pijltjes. Ook het opvragen van een lijst van alle activiteiten kan door op het lijst-symbool te klikken. Elke activiteit kan ingedeeld worden in een bepaalde categorie (bv. duurtraining, hersteltraining, etc.). Deze categorieën kunnen ingegeven worden tijdens het aanmaken van een account voor de applicatie.

My races compared, My races summarized

races

De onderste laag van de applicatie toont de resultaten van wedstrijden. Deze wedstrijden kunnen toegevoegd worden door op de ‘Add activity’ knop te klikken die zich helemaal bovenaan de pagina bevindt. De linkse kader biedt de mogelijkheid om twee wedstrijden in detail met elkaar te vergelijken. Deze verschillende wedstrijden kunnen geselecteerd worden in beide selectielijstjes. Er worden zes eigenschappen van elke wedstrijd getoond: de locatie, stayern of niet, de totale duur, de ranking, de watertemperatuur en het weer (inclusief de windkracht). Het weer werd toegevoegd omdat dit een heel erg bepalende factor is in de eindtijd van de triatleet. Indien er heel veel wind staat, kan dit zowel in het voordeel als in het nadeel spelen. Indien het regent moet er extra vertraagd worden in bochten, waardoor tijd verloren gaat. Ook de watertemperatuur kan van belang zijn: welke invloed heeft koud water op de prestaties van triatleten?

Helemaal rechts wordt een grafiek getoond van de tijden van alle wedstrijden in een bepaalde periode. De wedstrijden dienen natuurlijk hetzelfde formaat te hebben (wat wel een moeilijkheid kan vormen). Uit deze grafiek kan bijvoorbeeld worden afgeleid in welke periode de triatleet het best presteert, dus wanneer de conditie optimaal bleek te zijn. Deze grafiek kan zowel voor de totale tijd als de aparte tijden per discipline worden weergegeven.

Future work

Ik ben dit prototype momenteel volop aan het testen met gebruikers uit mijn doelpubliek. Er zijn reeds enkele problemen die naar boven kwamen tijdens het testen. Een overzicht van de user-testen en de problemen die ontstonden, volgt binnenkort op deze blog.

Advertenties

3 gedachtes over “Paper prototype #1

  1. Pingback: PP1: Doel en methode | Quantified Self
  2. Pingback: PP2: Resultaten & conclusies | Quantified Self
  3. Pingback: PP2: Design | Quantified Self

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s