Doel van mijn thesis

Ik was er nog niet toe gekomen om het doel van mijn thesis eens volledig op papier te zetten. Een thesis beschrijft nog altijd een onderzoek, en daarom is het belangrijk om enkele onderzoeksvragen op te stellen die ik met mijn thesis zal proberen te beantwoorden.

Er bestaan zeer weinig systemen die zich specifiek richten op het doelpubliek van triatleten. Triatlon bestaat uit exact drie disciplines: zwemmen, fietsen en lopen. Bestaande systemen proberen echter een zo groot mogelijk doelpubliek te bereiken door hen de mogelijkheid te geven om alle sportactiviteiten voor alle sporten toe te voegen in de applicatie. Voorbeelden van dergelijke applicaties zijn Endomondo [1], MapMyFitness [2], SportsTrackLive [3], etc. Daardoor wordt vaak bij elke soort sportactiviteit dezelfde gegevens opgevraagd, terwijl in de verschillende sporttakken verschillende gegevens belangrijker kunnen zijn dan anderen (bv. bij het zwemmen zou het beter zijn de snelheid per 100 meter weer te geven in plaats van de snelheid per kilometer). Om mij te onderscheiden van bestaande applicaties zal ik mij enkel en volledig richten op triatleten en op de concepten waarvoor zij ondersteuning kunnen gebruiken.

Triatlon is een sport die heel sterk toeneemt in het aantal beoefenaars. Een van de redenen is dat triatlon uit de drie basissporten bestaat. Met deze sporten is het mogelijk de conditie op pijl te houden of een betere conditie op te bouwen. Door de vergrijzing van de bevolking neemt het aantal 40-plussers die triatlon beoefenen toe [4]. Uit onderzoek van Mobistar [5] blijkt echter dat 62.5% van de leeftijdscategorie 30-49jaar negatief antwoordt op de vraag of ze over een smartphone beschikken. Binnen de leeftijdscategorie van 50-plussers beantwoordt 79.1% deze vraag negatief. Dit doet vermoeden dat de grote meerderheid van de triatleten niet thuis is in het gebruiken van technologische mobiele snufjes. Uit mijn eigen onderzoek [6] blijkt echter dat 68.2% van de 66 ondervraagden wel gebruik maken van sporthorloges en/of GPS toestellen. Het lijkt interessant om op dit gebruik in te spelen.

Er bestaat reeds een triatlon-applicatie, TrainingPeaks [7]. Deze applicatie geeft echter een heel ingewikkelde indruk, omdat het de mogelijkheid geeft tot het opslaan van heel veel verschillende informatie (niet alleen sportactiviteiten, maar bijvoorbeeld ook voeding, opladen van schema’s door persoonlijke trainers, etc.). Ik zal vooral trachten in te spelen op het simplisme en de essentiële informatie die triatleten nodig achten, zodat ze niet afhaken omdat de applicatie te ingewikkeld toont.

Daarom zou ik graag onderzoeken hoe Quantified Self technologie niet-professionele triatleten kan helpen om een betere triatleet te worden. Meer bepaald hoe het gebruik van een dashboard hierbij kan helpen. Met niet-professionele triatleten worden triatleten bedoeld die niet in het bezit zijn van een persoonlijke trainer. Dergelijke trainers helpen de triatleet namelijk in het opstellen van schema’s en zorgen voor de algemene begeleiding van de triatleet. Natuurlijk is deze onderzoeksvraag heel ruim en dient deze aangevuld te worden met meer specifieke sub-onderzoeksvragen:

  • Wat is een goede manier om de wekelijkse planning, de vooruitgang van deze planning en de intensiteit van de uitvoering ervan weer te geven?
  • Op basis van welke informatie kunnen triatleten hun fysieke conditie inschatten? Hoe kan deze informatie het best worden weergegeven?
  • Kan het dashboard bijvoorbeeld helpen om de triatleet betere schema’s te laten ontwerpen? Of kan het dashboard invloed hebben op de intensiteit van de trainingen die triatleten plannen?
  • Hecht de triatleet belang aan het gebruik van badges waarbij afstanden worden gerelateerd aan gekende concepten uit het dagelijkse leven? Zullen ze hiervoor vaker gaan trainen of geeft die geen extra motivatie?

Referenties
[1] http://www.endomondo.com/
[2] http://www.mapmyfitness.com/
[3] http://www.sportstracklive.com/
[4] Stop & Go, 13de jaargang nr.3, september/oktober/november 2013,
[5] http://business.mobistar.be/resources/img/learn/files/M%20Magazine_Smartphones%20onderzoek_NL_DEF.pdf, pagina 4
[6] https://tomdebuyser.wordpress.com/2013/10/28/enquete-huidige-resultaten/
[7] http://home.trainingpeaks.com/

2 gedachtes over “Doel van mijn thesis

    • Sorry voor de vreemde comment :p Mijn computer deed raar. Dit is de volledige comment:

      Hey, interessant om eens te lezen op welke punten je precies wil focussen. Nu heb ik inderdaad een veel beter idee van je doel. Ik neem aan dat we op het einde van je onderzoek een vergelijking gaan zien van trainen met en zonder de applicatie en eventueel ook specifiek gericht op de verschillende onderdeeltjes. Lijkt me interessant om te lezen dan.

Geef een reactie

