Papieren prototype #0

Zoals in eerdere blogposts werd vermeld, zal ik een dashboard ontwikkelen voor triatleten. Het is de bedoeling te onderzoeken of dit dashboard triatleten kan helpen om een betere triatleet te worden. Een tijdje geleden ben ik van start gegaan met mijn eerste papieren prototype. In dit prototype heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk elementen van mijn mindmap (zie deze blogpost) te introduceren.

Mijn eerste prototype wordt hier weergegeven:

_prototypekleur

Ik had echter nog niet veel ervaring met het creëeren van dashboards. Daarom heb ik aan vijf personen gevraagd wat hun eerste indruk was van dit prototype. De volgende opmerkingen kwamen aan bod:

Drukte (5 personen)
Het prototype werd door alle vijf personen heel druk bevonden. Er wordt gebruik gemaakt van heel wat icoontjes. Sommige icoontjes kunnen ook worden samengenomen tot één icoon, zodat er meer plaats wordt bespaard en het minder druk wordt.

drukte Dit is een voorbeeld waarbij er veel minder plaats zou kunnen worden ingenomen. Door het logo van het zwemmen in de cirkel te  plaatsen wordt al bijna de helft van de plaats gewonnen.

Ik denk echter wel dat een papieren prototype meestal drukker lijkt dan een digitaal prototype. Door het ontbreken van kleuren en mijn mindere tekenkunsten zit er minder structuur in de layout en dit creëert drukte. Dit is echter niet de grootste reden waarom de personen het prototype te druk vinden.

Tabs (1 persoon)
In een dashboard kunnen tabs worden ingevoerd. Deze tabs dienen echter voor zaken die minder belangrijk zijn. Dit is bij mijn prototype echter niet het geval. De tabs die ik heb gemaakt zijn eerder te vergelijken met verschillende pagina’s in een webpagina, waarbij een pagina meer details toont over een bepaald onderwerp (en daarom niet minder belangrijk is). Dit is echter niet de bedoeling van een dashboard.

Interactiviteit (2 personen)
Dit prototype biedt weinig interactiviteit met de gebruiker. Een goede eigenschap van een dashboard is echter dat gebruikers interactie kunnen hebben met het dashboard, zodat de gebruiker informatie kan manipuleren naar eigen wensen . De informatie die wordt getoond in de tabs, zou eigenlijk kunnen worden geïntegreerd in het dashboard zelf, door interactie toe te laten (bijvoorbeeld verschillende weergaven in een kader).

Belangrijkste informatie links bovenaan (1 persoon)
Screen Shot 2013-11-13 at 19.43.07Bovenstaande header is het eerste deel dat gebruikers zouden bekijken op het dashboard. Dit is omdat gebruikers meteen naar de linker bovenkant van een pagina kijken wanneer de pagina aan hen wordt getoond. Daarom dient de belangrijkste informatie voor de gebruiker op deze plaats getoond te worden. Mijn header voldoet dus niet helemaal aan deze regel:

  • Het logo is heel groot en geeft geen belangrijke informatie. Het staat echter wel helemaal links bovenaan de pagina.
  • De informatie die in deze header staat wordt altijd getoond, ook wanneer de gebruiker van tabblad verandert. Informatie over de totaal afgelegde afstand en wedstrijden is echter niet de soort van informatie die onmisbaar is voor de gebruiker en daarom steeds moet worden getoond. Er is veel belangrijkere informatie zoals de vooruitgang van de gebruiker die hier kan worden gevisualiseerd.

Conclusie

De bovenstaande kritiek zorgt ervoor dat dit prototype niet helemaal geslaagd is. Het voldoet vaak niet aan de algemene concepten van een dashboard. Daarom noem ik dit prototype het ‘nulde’ papieren prototype. De tijd die ik hierin heb gestoken is echter niet helemaal onnuttig geweest. Dit prototype bevat namelijk de informatie (of toch de concepten er van) die ik wil weergeven op mijn dashboard. Met de feedback op dit prototype kan ik aan de slag om de informatie op een andere manier weer te geven in mijn ‘eerste’ papieren prototype.

Daarnaast kan het ook nuttig zijn om eerst na te denken over de criteria waaraan mijn dashboard moet voldoen. Met die criteria in het achterhoofd, kan ik het volgende papieren prototype ontwerpen.

3 gedachtes over “Papieren prototype #0

  1. Pingback: Paper prototype #1 | Quantified Self

Geef een reactie

