Vergelijking #5: Strava Ride

Waarom deze applicatie?
Bij het zoeken naar een veelgebruikte fietsapplicatie kwam de Strava applicatie naar boven. Het is een applicatie waarmee gebruikers hun fiets-activiteiten kunnen tracken. De applicatie is erg gericht op het sociale aspect: gebruikers kunnen elkaar volgen en zo elkaars resultaten bekijken. Ze kunnen ook in competitie treden met elkaar. Daarnaast zijn er een aantal gamification-elementen terug te vinden. De applicatie is gratis, maar heel wat functionaliteit vereist de premiumversie van de applicatie. Deze functionaliteit wordt ook mee opgenomen in deze analyse.

1) Welke sporten
De focus ligt op het fietsen. Hoewel de applicatie gemaakt is voor zowel fietsen en lopen, wordt hier enkel het aspect van fietsen onderzocht. Er is namelijk een andere Strava applicatie, Strava Run, die exact dezelfde functionaliteit aanbiedt voor het lopen.

2) Welke informatie kan er gelogd worden
   Zwemmen
niet van toepassing

   Fietsen
De volgende eigenschappen worden opgeslagen bij elke activiteit:

  • totale duur
  • totale afstand
  • gemiddelde snelheid
  • afgelegde route
  • totaal aantal hoogtemeters
  • totaal aantal calorieën verbrand
  • het aantal trofeeën behaald tijdens de activiteit

Indien een hartslagmeter wordt gekoppeld met de applicatie, worden ook gegevens over de hartslag verzameld, zoals de gemiddelde hartslag en tijd gespendeerd in elke hartslagzone. Daarnaast kan er ook een wattagemeter gekoppeld worden aan de applicatie. Deze meet het gemiddelde vermogen (in Watt) en deelt de wattages ook op in verschillende zones (gelijkaardig aan de hartslagzones).

   Lopen
niet van toepassing

3) Automatische of manuele tracking
De tracking van bovenstaande eigenschappen verloopt automatisch. Er wordt gebruik gemaakt van de GPS-ontvangers om de route te bepalen. Het is niet mogelijk om achteraf de automatisch bekomen resultaten te wijzigen.

Daarnaast is het ook mogelijk om een activiteit manueel in te geven. Hierbij kunnen enkel de eerste drie van de bovengenoemde eigenschappen worden opgeslagen.

4) Dashboard met statistieken aanwezig
De profielpagina biedt een dashboard waarin de volgende elementen zijn opgenomen:

  • Samenvatting van de laatste 28 dagen: het aantal activiteiten, het aantal afgelegde kilometers, het aantal hoogtemeters, de totale duur en het totaal aantal gewonnen trofeeën.
  • Gemiddelde activiteit: gemiddeld aantal activiteiten per week, gemiddelde afstand per week, gemiddelde duur per week.
  • Samenvatting van het huidige jaar: dezelfde eigenschappen als bij “Samenvatting van de laatste 28 dagen”.
  • Samenvatting van het alle activiteiten (geschiedenis): dezelfde eigenschappen als bij “Samenvatting van de laatste 28 dagen”.
  • Een lijst van alle activiteiten.

Per activiteit worden de opgeslagen eigenschappen getoond aan de gebruiker. Hierbij is er de mogelijkheid om enkele visualisaties van de resultaten te bekijken:

  • Een lijndiagram over de verdeling van de hoogtemeters doorheen het traject. Hierbij wordt ook de maximale stijging gegeven (bv. 41 meter).
  • Een lijndiagram over de verdeling van de snelheid. Dit diagram wordt gecombineerd met het diagram van de hoogtemeters. Zo is duidelijk te zien dat bij het beklimmen van een helling de snelheid afneemt. De maximale snelheid wordt eveneens getoond.
  • Bij de premiumversie van deze applicatie is het ook mogelijk om visualisaties van de hartslag en het vermogen te bekijken (indien de sensoren in het bezit zijn van de gebruiker).

Gebruikers kunnen zogenaamde heatmaps laten genereren met Strava (weliswaar niet via de mobiele applicatie, maar wel met de bijhorende website (http://www.strava.com/dashboard). Deze kaart biedt een overzicht van alle routes die tijdens een bepaalde periode werden afgelegd.

5) Doelen vooropstellen
Dit is enkel mogelijk bij de premiumversie van de applicatie. Er kunnen wekelijkse doelen vooropgesteld worden, bv. een totale afstand of een totale tijd fietsen. Er kunnen ook doelen gedefinieerd worden omtrent het vermogen, bv. een bepaalde wattage volhouden gedurende een bepaalde tijd.

6) Onderscheid wedstrijd en training
Activiteiten kunnen niet worden onderverdeeld in categorieën.

7) Gamification-elementen
Deze applicatie maakt gebruik van een aantal gamification-elementen. Zo stelt Strava per maand een aantal uitdagingen voor aan alle gebruikers van de applicatie. Een voorbeeld van een maandelijkse uitdaging is zoveel mogelijk km fietsen. Gebruikers kunnen zich inschrijven voor deze uitdaging. Via de applicatie kan de gebruiker op elk moment de rangschikking nagaan en welke plaats hij/zij inneemt. De winnaars worden beloond met geschenkbonnen, maar ook badges. Om iedereen te motiveren krijgt elke persoon om de 250 afgelegde kilometers een badge.

Ook tijdens het afleggen van een activiteit kunnen er badges verdiend worden. Renners hebben de mogelijkheid om een segment te definiëren en zijn terug te vinden voor elke andere gebruiker via de segment explorer. Een segment is een kort parcours dat zichtbaar is voor elke gebruiker van de applicatie. Wanneer een gebruiker dit segment aandoet tijdens zijn/haar activiteit, wordt de gespendeerde tijd op het segment geregistreerd. Op basis daarvan wordt een rangschikking bijgehouden van de renners die dat segment al eens hebben afgelegd. Voor elk segment zijn er de volgende badges te verdienen:

badges

8) Persoonlijke adviezen a.d.h.v. resultaten
De applicatie laat toe om van elke activiteit een suffer score te berekenen. Hiervoor dient de gebruiker de vijf hartslagzones in te stellen (manueel). Op basis van de hartslag tijdens een activiteit en de vastgelegde hartslagzones wordt een cijfer bepaald dat aangeeft hoe hard de gebruiker heeft getraind. Dit wordt de suffer score genoemd. Met deze score kunnen gebruikers zelf inschatten of ze al dan niet hard getraind hebben. De informatie over de hartslag wordt ook gebruikt om de relatieve verdeling van de tijd over de verschillende hartslagzones te visualiseren.

Gelijkaardig aan de hartslagzones kunnen ook de vermogen-zones berekend worden aan de hand van de Functional Threshold Power (FTP). Deze functionaliteit is enkel beschikbaar indien de gebruiker over een wattagemeter beschikt. De FTP is een schatting van het maximale vermogen dat het lichaam van de gebruiker aankan (http://blog.strava.com/new-premium-feature-advanced-power-training-analysis-5436/). Voor elke activiteit wordt er een distributie getoond van de tijd in de verschillende zones.

Er kan ook een vermogenscurve (lijndiagram) worden opgesteld die de verdeling van het aantal Watt doorheen de tijd weergeeft. Deze curve kan vergeleken worden met de curve van een andere activiteit. Op die manier kunnen gebruikers nagaan of ze vooruitgang hebben geboekt.

Op basis van de gegevens die worden verzameld door de wattagemeter, krijgen gebruikers een indicatie voor hun fitheid en vermoeidheid (http://blog.strava.com/new-premium-feature-fitness-freshness-for-power-meter-users-5742/). De fitheid wordt berekend op basis van de belasting van de trainingen en de vermoeidheid op basis van de intensiteit van de trainingen. Met deze informatie is het voor de gebruiker mogelijk om te pieken naar zijn/haar beste vorm op een bepaald moment (bv. een wedstrijd). De atleet is in vorm wanneer zijn/haar fitheid hoog is, terwijl de vermoeidheid laag is.

Dit zijn allemaal technieken die de gebruiker helpen om de resultaten te analyseren. Op basis daarvan kunnen ze beslissen of er actie moet ondernomen worden om de doelen te bereiken.

9) Persoonlijke account (Login vereist)
Gebruikers kunnen een persoonlijke account voor de applicatie maken, maar hebben ook de mogelijkheid om in te loggen via Facebook.

10) Vriendenaspect
Strava pakt uit met een interactief vriendennetwerk. De aanpak gelijkt sterk op die van Twitter, waarbij gebruikers elkaar kunnen volgen. De applicatie biedt een feed waarbij alle activiteiten van de gebruikers die een persoon volgt worden weergegeven. Op die manier kunnen vrienden van elkaar zien hoe actief ze zijn.

De rangschikking van een segment kan gefilterd worden zodat alleen de vrienden die een persoon volgt worden weergegeven. Misschien staat de persoon 60ste in de algemene rangschikking, maar wel eerste in de vriendenrangschikking.

Indien een gebruiker een specifiek doel vooropstelt, dan kan hij andere vrienden uitdagen om ook het doel te verwezenlijken. Zo kunnen vrienden met elkaar in competitie treden.

Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een club op te richten in de applicatie en verschillende vrienden toe te voegen. Binnen de club kunnen er rangschikkingen worden opgeslagen, bv. op basis van totale afstand of langste rit. Het lijkt echter niet mogelijk dat clubs met elkaar in competitie kunnen treden.

Heatmaps kunnen gedeeld worden met vrienden zodat ze elkaars populaire routes kunnen bekijken. Heatmaps, doelen en ook alle resultaten kunnen gedeeld worden via Facebook, Twitter, email, sms en Path (https://path.com/).

11) Importeren/exporteren van data
Het is mogelijk om bestanden te importeren in Strava, dit kan echter enkel via de website. Meer bepaald worden .GPX-bestanden, .TCX-bestanden en .FIT-bestanden geaccepteerd. Daarnaast kan er ook automatisch data worden geïmporteerd vanuit de Garmin GPS of de Garmin horloge.

Elke activiteit kan geëxporteerd worden naar een .GPX-bestand. De gebruiker kan er ook voor kiezen om alle activiteiten op te slaan. Alle activiteiten worden gebundeld in een .ZIP-bestand en afgeleverd op het emailadres van de gebruiker. Deze acties zijn ook enkel mogelijk via de website.

12) Compatibel met welke toestellen
Smartphone en tablet.

13) Platform
iOS en Android.

14) Populariteit
Screen Shot 2013-10-16 at 11.29.20

15) Prijs (in euro)
gratis (premiumversie kost 5,49 euro/maand of 54,99 euro/jaar)

Opmerkingen:

  • Gebruikers kunnen heel snel beginnen met het starten van een activiteit. Hiervoor is een login niet meteen vereist.
  • In tegenstelling tot andere applicaties, zoals Start 2 Run en RunKeeper, is het niet mogelijk om een afspeellijst van muziek te kiezen. Fietsen neemt nochtans een aantal uur in beslag, waarbij muziek wel meerwaarde zou kunnen bieden.
  • De mobiele applicatie werd uitgebreid met een website waarop alle informatie en visualisaties te zien zijn. Vaak zijn deze visualisaties duidelijker omdat een website groter is dan een smartphone. De website kan bezocht worden via http://www.strava.com/dashboard.

Nuttige zaken voor eigen applicatie:

  • Heatmaps lijkt een leuk gegeven omdat andere gebruikers misschien zelf eens een populaire route van een vriend gaan uitproberen. Op die manier leren mensen nieuwe routes kennen en blijven ze niet steeds gehecht aan hun eigen routes. Misschien is het zelfs mogelijk om op basis van heatmaps routes voor te stellen aan gebruikers en te onderzoeken of ze deze wel degelijk eens uitproberen.
  • Het badgesysteem lijkt een motiverend element om de applicatie te gebruiken en dus om meer te gaan bewegen. Dit kan verder onderzocht worden.
  • Omdat triatleten vaak zijn aangesloten bij clubs, kan dit ook worden toegevoegd aan de eigen applicatie. Het zou motiverend kunnen zijn om met een club te strijden tegen andere clubs. Dit is namelijk niet mogelijk in Strava, maar het is misschien wel een mogelijkheid om mensen nog meer te laten bewegen. Dit kan ook verder worden onderzocht.
  • Algemene uitdagingen die door iedereen kunnen worden aangegaan. Vinden mensen dit motiverend?
  • De suffer score geeft mensen een idee van hoe hard ze trainen. Deze score kan dan misschien ook gebruikt worden om mensen te helpen om anders en beter te gaan trainen.
  • Het idee van fitheid en vermoeidheid die gebruikers helpen om te pieken naar een bepaald evenement.
  • In het algemeen is de competitie tussen gebruikers binnen de applicatie een interessant aspect om op te nemen in de eigen applicatie en verder te onderzoeken. Is dit motiverend of vinden gebruikers dit maar niets?

Schermen uit de applicatie:

Screen Shot 2013-10-16 at 11.31.04 Screen Shot 2013-10-16 at 11.31.13 Screen Shot 2013-10-16 at 11.31.22 Screen Shot 2013-10-16 at 11.31.31 Screen Shot 2013-10-16 at 11.31.40 Screen Shot 2013-10-16 at 11.31.48

Overzicht:

screen-shot-2013-10-16-at-11-32-20

Advertenties

2 gedachtes over “Vergelijking #5: Strava Ride

  1. Begrijp ik het goed dat je bij het dashboard enkel 28 dagen of een volledig jaar kan weergeven? Strava kan dus bijvoorbeeld geen twee weken met elkaar vergelijken?

    Persoonlijke opmerking over de app: jammer dat het weer niet opgezocht wordt. Ik ‘suffer’ toch veel meer bij felle tegenwind dan als ik wind mee heb. 🙂

    • Afbeeldingen 3 en 4 tonen de profielpagina. Het is makkelijker daar even naar te kijken om te zien wat er allemaal wordt getoond. Het lijkt mij inderdaad niet mogelijk om (in de mobiele applicatie) weken met elkaar te vergelijken.

      De suffer score wordt berekend op basis van hartslag. Als je meer afziet bij het fietsen (bv. doordat er veel wind is), dan vermoed ik dat de hartslag wel hoger ligt dan dat je wind mee hebt. Als je minder hard moet trappen zal de hartslag lager zijn, ookal ga je misschien sneller dan wanneer je wind tegen hebt 🙂 Op deze manier wordt er wel rekening gehouden met dit soort toestanden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s