Vergelijking #3: Polar Beat

Waarom deze applicatie?
De applicatie is heel goed op het vlak van persoonlijke adviezen. Door gebruik te maken van een hartslagmeter geeft de applicatie nuttige tips om gericht te gaan trainen, bv. op vetverbranding. De gebruiker kan een specifiek doel voor de training aanduiden en krijgt coaching tijdens de activiteit om het doel te bereiken.

 1) Welke sporten
Lopen en fietsen, maar ook andere sporten zoals roeien, skaten, tennissen, etc. De applicatie is geschikt voor activiteiten waarbij de gebruiker de hartslagmeter kan dragen (zwemmen is hier bijvoorbeeld een uitzondering van). De sterkte van de applicatie, namelijk persoonlijke coaching, wordt volledig op basis van de hartslag gedaan.

2) Welke informatie kan er gelogd worden
   Zwemmen
niet van toepassing

   Fietsen en Lopen
De volgende kenmerken van de activiteit worden door de applicatie opgeslagen (deze zijn voor elke soort activiteit dezelfde):

  • totale tijd
  • totale afstand
  • calorieën verbrand
  • hoe de persoon zich voelde tijdens de training: dit kan op een continue schaal van goed naar slecht
  • doel van de activiteit
  • informatie over de hartslag: gemiddelde hartslag, maximale hartslag, in welke hartslagzones de persoon is geweest.
  • de route die werd afgelegd
  • de snelheid verdeeld over het traject
  • hoeveel vetpercentage er werd verbrand

3) Automatische of manuele tracking
De applicatie doet aan automatische tracking. Het maakt gebruik van de GPS om de route te bepalen en om de hartslag van de gebruiker te meten, maakt het gebruik van een hartslagmeter op bluetooth. Manueel wijzigen van de afgelegde afstand tijdens een activiteit is ook mogelijk.

4) Dashboard met statistieken aanwezig
Het is mogelijk om een overzicht te krijgen van alle afgelegde activiteiten in het verleden. Per activiteit wordt de informatie die gelogd werd, getoond aan de gebruiker. Daarbij worden er ook visualisaties gegenereerd over de hartslagzones (hoelang in elke zone), hoe de hartslag verandert doorheen het traject en hoe de snelheid verandert doorheen het traject.

Daarnaast kan de gebruiker zijn/haar beste resultaten raadplegen. Deze worden onderverdeeld in ‘beste in afstand’, ‘beste in hartslag/gemiddelde snelheid’.

De applicatie biedt ook een wekelijkse samenvatting aan. Deze toont het aantal activiteiten (en welke soort activiteiten), de totale duur, de totale afstand, het totaal aantal calorieën verbrand, het totaal aantal vetpercentage verbrand. De samenvatting toont ook enkele visualisaties, meer bepaald over de tijden binnen een bepaalde hartslagzone, histogrammen over de verdeling van de totale tijd, de totale afstand en het totaal aantal calorieën verbrand. (steeds samengevat per dag).

5) Doelen vooropstellen
De gebruiker heeft de mogelijkheid om voor een bepaalde training een doel voorop te stellen. Hij/zij kan kiezen uit een aantal doelen: een tijdsduur, een afstand, een aantal calorieën en een soort training. Er zijn verschillende soorten trainingen (op basis van de hartslag):

  • hersteltraining: rustige training om beter te herstellen van een zware dag
  • basistraining: lichte training om de basisconditie te onderhouden
  • lange basistraining: training op uithoudingsvermogen
  • cardiotraining: training om conditie op te bouwen of om gewicht te verliezen
  • tempotraining
  • maximale training: training om de maximale capaciteit van een atleet te verhogen

De gebruiker heeft de mogelijkheid om van elke soort training in te stellen hoe lang deze mag duren. De applicatie moedigt de persoon tijdens de activiteit aan, meer bepaald hoe ver de persoon nog verwijderd is van zijn/haar doel.

Dit is enkel beperkt tot één enkele training: het is niet mogelijk om een wekelijks doel te definiëren, bv. 30 km lopen.

6) Onderscheid wedstrijd en training
Het is niet mogelijk om een activiteit onder een bepaalde categorie te verdelen. Alle activiteiten worden aanschouwd als training.

7) Gamification-elementen
De manier waarop doelen voorop gesteld kunnen worden (inclusief de coaching om het doel te bereiken), kan beschouwd worden als een element van gamification. Dit is het enige element van gamification dat terug te vinden is in de applicatie.

8) Persoonlijke adviezen a.d.h.v. resultaten
De applicatie probeert aan de hand van de hartslag de manier waarop de gebruiker traint te beïnvloeden. Afhankelijk van het gekozen doel van de training, zal de applicatie de gebruiker tijdens de activiteit bijsturen op basis van de hartslag. Indien vetverbranding het doel is, dan zal de applicatie er op toezien dat de hartslag laag blijft (binnen een bepaalde zone).

Bij elke activiteit wordt de verhouding getoond tussen de totale tijd dat uithoudingsvermogen werd getraind en de totale tijd dat er aan vetverbranding werd gedaan.

De zogenaamde fitness test is een functie waarmee de gebruiker zijn/haar conditie kan meten. Deze test is gebaseerd op hartslag en persoonlijke informatie (bv. gewicht). Het resultaat wordt de OwnIndex (VO2-max) genoemd. Dit is een cijfer tussen 25 (slecht getrainde personen) en 95 (uiterst goed getrainde personen). Op die manier weet de atleet hoe goed zijn/haar conditie is en hoe het evolueert in de tijd.

In combinatie met een snelheidsmeter, biedt de applicatie de mogelijkheid om de Running Index te bepalen. Na elke activiteit wordt deze index getoond aan de gebruiker. De running index geeft een indicatie van de maximale capaciteit van een gebruiker, bv. het geeft een schatting van de eindtijd die de gebruiker op dit moment in een wedstrijd zou lopen. Op die manier kunnen gebruikers beter inschatten of ze harder moeten gaan trainen.

9) Persoonlijke account (Login vereist)
Bij het opstarten van de applicatie kan de gebruiker ervoor kiezen om in te loggen met een polar-account, of om niet in te loggen. Het bezitten van een polar-account lijkt niets toe te voegen aan de functionaliteit van de applicatie, maar geeft wel toegang tot de website polarpersonaltrainer.com. Hierop zijn alle resultaten en grafieken te zien die werden behaald met de applicatie.

10) Vriendenaspect
Er kunnen geen vrienden worden toegevoegd in de applicatie. Het is echter wel mogelijk om activiteiten te delen via Facebook of Twitter.

11) Importeren/exporteren van data
Importeren kan niet, exporteren ook niet (vanuit de applicatie).

12) Compatibel met welke toestellen
iPhone en iPad

13) Platform
iOS

14) Populariteit
Screen Shot 2013-10-14 at 12.21.39

15) Prijs (in euro)
6,99 euro

Opmerkingen:

  • Deze applicatie geeft tijdens de training aan of de persoon vet aan het verbranden is of conditie aan het trainen is. Dit is zeer handig om te weten wanneer je bv. graag veel vet wil verbranden tijdens een training.
  • Het nadeel is dat de applicatie niet vertelt hoeveel de hartslag op een bepaald ogenblik is. Dit is nuttige informatie die de atleet wil weten tijdens een training. Er wordt ook niet gemeld in welke zone de hartslag zich bevindt tijdens een activiteit. De gebruiker moet volledig vertrouwen op de persoonlijke coaching van de applicatie.
  • Deze applicatie legt de focus op persoonlijke coaching en minder op gamification of vriendennetwerk.

Nuttige zaken voor eigen applicatie:

  • Het algemene idee van trainen op hartslag is bekend in de sportwereld. Er zijn ook hartslagmeters met een open API. Dit is zeker een optie om te integreren in de eigen applicatie.
  • Coaching tijdens de activiteit op basis van hartslag is een sterk hulpmiddel om impact te hebben op de manier waarop de gebruiker traint. De atleet krijgt betere feedback over de manier waarop hij/zij traint en of deze training het geplande doel benadert.
  • Het vragen naar de gemoedstoestand kan ook invloed hebben op het resultaat van de training. Deze informatie kan verder onderzocht worden.
  • De fitness test en de running index zijn heel nuttige feedback voor de atleet, zeker indien hij/zij toewerkt naar een wedstrijd. De atleet kan op die manier inschatten hoe ver hij/zij staat op conditioneel vlak.

Schermen uit de applicatie:

Screen Shot 2013-10-14 at 12.22.30 Screen Shot 2013-10-14 at 12.22.40 Screen Shot 2013-10-14 at 12.22.48 Screen Shot 2013-10-14 at 12.22.56 Screen Shot 2013-10-14 at 12.23.03

Overzicht:

Screen Shot 2013-10-14 at 12.25.38

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s