Een eerste idee

triatlonpost2

De voorbije week heb ik mij bezig gehouden met het lezen van literatuur omtrent quantified self, dit met de bedoeling meer te weten te komen over wat er zich allemaal afspeelt binnen het domein. Daarnaast ben ik ook op zoek gegaan naar een idee om een applicatie over te maken. Omdat het in deze thesis niet enkel draait om “maak een werkende applicatie”, maar ook om “onderzoek m.b.v. je applicatie quantified-self technieken”, is het niet vanzelfsprekend een leuk idee te vinden.

Omdat sport een heel ruim domein is met veel bestaande apps, moet ik een bepaalde richting uitgaan: bv. welke sport(en)? Ik had al langer het idee om een applicatie rond triatlon te maken. Triatlon bestaat uit 3 disciplines: zwemmen, fietsen en lopen. Ik heb voor deze sport gekozen omdat ik het zelf beoefen en omdat het een sport is die sterk aan het boomen is. Steeds meer mensen wagen hun kans om een wedstrijd tot een goed einde te brengen.

Er bestaan voor de drie aparte disciplines al heel wat toestellen en applicaties om je prestaties te meten. Zo is er bijvoorbeeld RunKeeper die heel sterk is in het tracken van de route die je aandoet tijdens een activiteit. Ik wil mij daarom minder bezig houden met het maken van een loop-app die heel nauwkeurig het loopparcours weergeeft. RunKeeper kan hier dan wel heel goed in zijn, maar doen zij effectief iets met de data die van een persoon wordt verzameld? Gebruikers kunnen grafiekjes zien met hun resultaten, maar worden zij daardoor gestimuleerd om anders te gaan trainen op basis van hun resultaten?

Ook triatlon-apps zijn al aanwezig. Deze apps proberen vooral de triatleet te helpen in het ondersteunen van het loggen van trainingen (de komende week zal ik enkele van deze applicaties onder de loep nemen). Maar ook hier: zullen triatleten hun training-schema’s aanpassen door de grafiekjes die ze te zien krijgen?

Hierop zou ik met mijn applicatie graag willen inspelen door de triatleet meer inzicht te laten krijgen in zijn/haar resultaten. Triatleten zouden met mijn applicatie ook trainingen kunnen loggen en hun prestaties grafisch kunnen bekijken. Op basis van o.a. de trainingen en de resultaten zou ik op een moment van de dag één van de drie disciplines willen aanraden om te gaan beoefenen. Dit kan eventueel op basis van een aantal dingen:

  • het weer: als er weinig wind is, is het goed om te gaan fietsen. Als het regent, is het beter om te gaan zwemmen. Als er veel zuurstof in de lucht zit, is het een goed idee om te gaan lopen.
  • o.b.v. vorige prestaties: een persoon die sterke tijden loopt in de avond, stimuleren om eerder in de avond te gaan lopen.
  • de hartslag: misschien is de hartslag van een persoon lager in de voormiddag, waardoor er intensiever kan worden getraind.
  • als je minder goed presteert op een bepaalde discipline, dan deze discipline meer aanraden dan de andere twee.
  • gemoedstoestand: vragen naar de gemoedstoestand bij elke training. Misschien rijdt de persoon beter met de fiets wanneer hij/zij slecht gezind is. Als de persoon op een ogenblik dezelfde toestand aangeeft, dan kan je fietsen aanraden.
  • Hebben jullie nog tips?

Het zou dus iets worden dat eerder sporten probeert aan te raden op basis van vorige prestaties en externe factoren, dan een applicatie die puur probeert het looptraject van een persoon te tracken. Daarnaast wil ik onderzoeken of de gebruikers effectief de sport gaan beoefenen die hen op dat moment wordt aangeraden, of negeren ze het advies gewoon?

De komende week zal ik enkele bestaande applicaties vergelijken met elkaar en op zoek gaan naar andere onderzoeksvragen die op mijn applicatie van toepassing kunnen zijn. Wat is uw mening over dit onderwerp? Heeft u nog andere ideeën die als basis genomen kunnen worden om een discipline aan te raden?

4 gedachtes over “Een eerste idee

  1. Misschien is het ook een idee om te kijken hoe de 3 sporten elkaar mogelijk beïnvloeden? Zou het bv niet mogelijk zijn dat een persoon beter loopt wanneer hij de dag ervoor gezwommen heeft en juist slechter wanneer hij ervoor gefietst heeft? Dan zou een bepaalde volgorde van trainingen een beter effect kunnen hebben dan een andere. Of misschien ook afhankelijk van het type training? Misschien blijkt na tracking dat een duurtraining op de fiets het meeste effect heeft een dag na een intervaltraining lopen. Het lijkt mij best wel interessant als je de wisselwerking tussen verschillende sporten zou kunnen gebruiken voor een optimale training.

    • Dat is inderdaad een heel goed idee. Ik vermoed dat hier in de literatuur wel wat over te vinden is, meer bepaald: hoe stel je een goede training op. Ik weet wel niet of het de bedoeling zal zijn om een specifieke training binnen een discipline aan te raden, zoals intervaltrainingen bij het lopen. Ik had eerder gedacht om te starten met het aanraden van een discipline in het algemeen. Misschien kan ik dit later uitbreiden naar specifieke trainingen binnen een discipline. Maar het algemene idee is zeker nuttig!

Geef een reactie

